13. mai 2007

Språklig forfall

I disse teknologiske tider der jeg stadig er på Facebook, msn eller blogger, sender sms eller mms, er jeg meget bevisst på at jeg ikke går i den store fella.
Sms-språkfella.

Dessverre er det ganske mange som har gått i den fella.

I dag fikk jeg en melding fra ei venninne.
"Jg tar dn md når jg kommer t dg i sommer -d blir bra, gleder mg!"
Jeg svarte at jo, jeg gleder meg jeg også -men mangler mobilen din e-er?

Hun ble sur.
Skrev tilbake at "må alle skrive bokmål oxo nå? R d ikke greit å skrive dialekt?"
Jeg prøvde så å forklare henne hva jeg mente, uten helt å lykkes tror jeg.

For det er stor forskjell på å skrive dialekt og å skrive det jeg kaller sms-språk.
Nå er vel strengt tatt ikke dialekter skriftspråk, men det får heller stå sin prøve i denne sammenheng; dialektfiksert som jeg er, har jeg ikke tenkt å lage en vendetta mot akkurat det.
Derimot har jeg store motforestillinger mot dette teknologiske fenomenet sms-språk!

For hva sparer du på å skrive alle disse forkortingene?

Den dagen jeg sender følgende melding til kjæresten, bør noen ta fra meg mobilen:
Jg r ik hjemme, jg r på skoln. Kmr hjem e dg. Kn du ta m middg?

Jeg ler litt for meg selv når jeg ser det. Det ser jo ikke ut!
Men sannheten er at jeg får stadig meldinger fra venner som er sånn. De svarer ting som "d skal jg oxo".

Og jeg kjenner at jeg krymper meg!
For hva er "oxo"?
Jeg vet hva XO er, men det har fint lite med sammenhengen å gjøre.

Elever skrive stilene sine med sms-språk.
Og klager på lærer og karakter dersom de får feil for å ha skrevet jg, r, mn, d, dg, mg, oxo og andre halsbrekkende forkortninger.
Og jeg gremmes!

Vi mister språket vårt om vi ikke gjør noe snart!

La oss gjøre noe!
La oss skrive ordene ut i meldinger, på msn, på handlelappene.
Ikke la tidsklemma skvise ut alle vokalene våre...

6 kommentarer:

Agent Zero sa...

Støttes.

Men har noen virkelig skrevet de tingene der i stiler?

Støvkorn sa...

Første innlegget jeg leser og jeg skjønner hvem du er :)

Jeg dulta vist etter alle sammen jeg!

Frøken Fryd sa...

OleM: Ja, jeg har flere lærerbekjente høyere i trinn enn oss som har fått den type sms-språk i stilene sine. Og den venninnemeldingen er sann, den fikk jeg servert på søndag!

C: Gud, jeg skvatt litt før jeg skjønte hvem du var ;-)

Lise sa...

Kunne ikke vært mer enig!
Det går kanskje kjappere å skrive, men det tar meg dobbelt så lang tid å skjønne hva de har skrevet... ;)

Støvkorn sa...

Huff,jeg kunne forsåvidt skrevet at jeg var bewitched,kjempelett å gjette *slå seg i hodet*

Frøken Fryd sa...

C: Skjønte det, tok bare de berømmelige nanosekundene for mye første gangen :-p