21. april 2007

Tostrøksgaranti du liksom...

Leiligheten jeg kjøpte i vinter er overtatt.
64 kvm er mine, og der skal jeg og min kjære bygge og bo.
Eller, planen var vel mest å bo, ikke bygge så mye...
Male litt, derimot, det trengtes.

Fargevalget i leiligheten var vel det som kan kalles sprekt. At best.
90-tallet hadde satt sitt preg på veggene, og siden hadde tiåret gått sin vei uten å ta med seg fargene sine.
Men man er da ung og hipp og kul og trendy i 2007, og vil gjerne ha lyse farger. Krem, latte og caffe latte skulle det bli.

Så vi gikk til fargehandelen. Fremla vårt ærend, og spurte hvor mye maling man trenger.
Du trenger bare to strøk på tapeten, ingen grunning, ingenting. Jotun har tostrøksgaranti! smilte den unge mannen bak kassa.
Litt skeptiske forteller vi om fargene som ligger til grunn.
Det er burgunderrød gang, mørkegrønt kjøkken, lilla gjesterom, gul stue og (det aller beste) mintgrønt soverom.
Det spiller ingen rolle, Jotun har tostrøksgaranti! smiler mannen igjen.

Nå, 18 liter Lady veggmaling av fargen latte senere, vet jeg at to strøk ikke er nok når fargen du skal male over er så mintgrønn at du blir sjøsjuk når du entrer rommet.
Nå vet jeg at mintgrønt skinner gjennom to strøk, og at det tredje strøket er en livsnødvendighet, hvis du ikke ønsker et grønnskjær gjennom latte'n din.
Nå vet jeg at burgunderrødt er så mørkt at det trenger et tredje strøk, det samme gjelder mørkegrønt, og at lilla ikke slutter å være lilla selv om du har tatt første strøket.

Men jeg vet også at tostrøksgarantien gjelder på gul bakgrunn.
Det funker som fjell!
Håper jeg...

PS: Integrerte hvitevarer betyr ikke at du kan bygge et skap rundt kjøleskapet ditt selv. Man trenger fagfolk til slikt...

Ingen kommentarer: