25. april 2007

Intonation og tv-ting

På høgskulen hadde jeg engelsk det siste året. Og ett av fagene inad på det årsstudiumet, var English intonation. Altså tonefall. Riktig bruk av sådann.

Jeg hatet det.
Ikke fordi jeg ikke fikk til å bruke riktig tonefall.
Men fordi det stort sett dreide seg om å sette riktige prikker og streker og what not over (under?) hvert ord for å markere intonasjonen.

Dog kan jeg i dag se at tonefallstrening kan være lurt.
Se bare på den utrolig irriterende Zon-reklamen.
For hva er greia?! Må man ha et irriterende tonefall for å få reklamere for Zon? Ny dame, samme tonefall -hva skjer!?

Av andre ting på tv som irriterer meg for tiden, kan programlederen i "9 av 10 nordmenn" nevnes. Husker ikke navnet hennes i farten, og ikke er det så viktig heller. Men en ting skal være sagt; det er jammen meg Terje og Dagfinn som trekker det showet, et show som (spør du meg) har stort potensiale til å bli innmari morsomt.
Men med en programleder som ler fårete av sine egne "morsomheter", og som starter en hver setning med "jah...", blir det liksom ikke helt topp.

Ellers?
Jeg kunne tenke meg noen slike telysestaker som Frokost-tv har på bordene sine, de rosalilla med bittelitt mønster i, de litt store. Noen som vet hvor jeg kan få tak i slike?
NRK; jeg betaler min lisens med glede (nåja...), kan jeg få låne et par slike noen år? Jeg tror de ville være innmari kule sammen med den nye sofaen min i den nye, freshe stua mi ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, jeg skjønner hva du mener. Hun heter Silje Stang, gikk i parallellklasse med brodern (hun er fra Snarøya) og har de største fortennene verden har sett.

Nå er jeg straks klar for å legge meg og stå opp før fanden får sko på beina (før fanden i det hele tatt har stått opp tror jeg).

Roma, here we come!

Frøken Fryd sa...

Åh, ja, selvfølgelig er det Silje Stang, herregud, jeg visste jo egentlig det!

For øvrig er jeg så latterlig misunnelig på den Romaturen din at jeg omtrent spyttet ut byens navn i samtale på 5. trinn om Romerriket i dag :-p

Anonym sa...

Eg trur zondamene er svenske folk som har fått i oppdrag å snakke norsk..