11. april 2007

Mannen med fyrstikkene

Kjære mannen som stod foran meg i kassa på Rema i dag.

Jeg vet at du så blikket mitt.
Jeg vet at du så at du hadde falt død om på bakken om blikk kunne drepe.
Jeg vet at du tilslutt bare drøyde tiden for å irritere meg enda mer.

For gudhjelpemeg, det var jammen meg ikke langt unna at jeg kastet Fjordlandpakken min på deg...

For det første, bare til orientering, så kom jeg faktisk før deg til køen. At du gikk på andre siden av isboksen og dermed ble stående foran meg, gadd jeg ikke krangle på. Mest fordi jeg hadde så vondt i halsen at det å snakke ikke kjentes som et alternativ.

Så kom vi til din tur.
Du skulle ha fire pils og en pizza (nesten. Hadde du enda hatt det i kurven, hadde det jo vært litt moro).
Og forresten, en pakke røyk også. Prince.
Ikke mild, må vite. Nei, skal man dø av lungekreft, så får en gjøre det skikkelig. Ikke noe mild-tull her, nei.
Og fyrstikker. Jeg må ha fyrstikker. Hvor har'u fyrstikker 'a?

Damen svarte deg høflig. Jeg synes det.
Der borte, ved siden av servietter og lys.

Bare fordi du ikke kunne se en serviett fra der du stod, betyr ikke at butikken ikke har det, bare til opplysning.
Det er pussig, de har reoler på Rema, og ikke alt innholdet synes fra kassen...

Du gikk mot reolen. Køen bak deg sukket, og jeg tenkte i mitt stille sinn at lighter kanskje hadde vært greiere...

Jeg ser faen ikke servietter jeg -det har 'u 'kke!

Logikk?
Jeg ser det ikke, dermed finnes det ikke?

Reol nummer tre, og cirka midt på, ropte damen blidt.

Køen ble lenger og lenger, og du virret rundt mellom reol en og to. Så kom du travende tilbake. Med uforurettet sak.
Det var jo faen ikke fyrstikker der, og jeg ska'kke ha no'n jævla lighter, det er så jævla dyrt! freste du til den stakkars 18 år gamle jenta bak kassen.
Som i sin tur spratt opp og gikk for å finne fyrstikker til deg.

Og bare til opplysning:
Jeg vet hvor fyrstikkene på Rema er.
De er ikke "plassert helt på andre si'a av butikken".
Jeg vet også hvor andre butikker pleier å ha fystikkene sine.
Det er ikke "rett ved si'a kassa og der siggen er".
Fyrstikker er alltid ved servietter og lys!
Og det er i alle fall ikke jenta bak kassen sin jobb å løpe rundt i en selvbetjent butikk for å finne fyrstikker til deg.

Du skal være glad for at jeg ikke var sulten der jeg stod...
Da kunne det gått riktig ille.

Mvh
frøkna med det olme blikket bak deg

PS: Ja, du hørte meg fnyse. Og ja, det brede smilet jeg sendte deg da du snudde deg for å se om du hørte et fnys, var ren og skjær spydighet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hadde ikke Espen sovet enda, så hadde jeg ledd høyt!

Anonym sa...

*ler*

eller.. *har ledd*

For jeg leste jo dette for lenge sida, men glemte å legge igjen kommentar. Kanongodt skrevet. :)

Frøken Fryd sa...

Tusen takk, jenter, det er bra at mine butikkirritasjoner (og andre irritasjoner :-p) kan glede dere ;-)

Jeg antar at det kommer flere etterhvert :-p