3. april 2007

Ironi?

Jeg er vel av de som synes at ironi gjør seg best når den er forstått.
Misforstå meg rett, man kan ha mye moro med folk som sier og gjør ting som tilsynelatende er ironisk, men litt av snerten forsvinner når det viser seg at det i grunn bare er ren dumskap som ligger bak det hele...
Wikipedia sier:
"Ironi er en form for uttrykk hvor en underforstått mening er skjult eller motsier utrykkets bokstavelige mening. Ironi involverer forståelsen av at tingene ikke er hva de sies at de er eller hva de synes å være. Ironi er en form for innforstått manglende forbindelse mellom de faktiske ordene og den underliggende mening."


I sist post nevnte jeg den nye puppesangen.
Jeg skjems ordentlig og veldig over å være norsk når jeg hører at denne skal lanseres på verdensbasis. Hurra, vi blir nasjonen kjent for laks, oljesøl og pupper!?

Så leste jeg at Lene Alexandra og Christer har gått ut og sagt at "dette er en sang som er ment ironisk", og jeg tenker at ja, okey, det er bra, det er flott, fint. Det var da enda godt, liksom! Trekker et lettelsens sukk, og tar meg påskeferie med en real forkjølelse til (men det er en annen sak).

Helt til jeg i dag ser "musikk"videoen.

Og jeg må bare beklage det, Lene Alexandra.
Men ironikortet hadde kanskje (!) fungert, hadde det ikke vært for at
- teksten mer eller mindre en kopi av Pink sin "jeg-er-så-lei-av-Hollywood-bimboer"-sang (som jeg ikke husker navnet på i farten)
- du ikke klarte å lip-sync'e til din egen video
- du er meget platinablond (utenpå, that is. Jeg skal ikke dømme "a book by it's cover" alt for mye her...)
- du har tatt silikon i puppene
- du har vært/er "glamourmodell"

Det er en del ting som ikke taler til din fordel her, og jeg tror ikke "ironi" er begrepet jeg ville brukt...


Jeg kjenner at jeg gruer meg litt til våren kommer for fullt, og hormonfylte russ skal løpe rundt og synge at "puppene mine er helt ok"...

Forhåpentligvis lærer de nok om ironi før eksamen til å ikke bruke det på den måten på norsk skrivedag...

2 kommentarer:

mirakel sa...

Titter bare innom for å si hei, jeg. :) Du har fått link på bloggen min.

Visste ikke at du hadde skrevet her så lenge, men syns det er kjempe flott! Nå har jeg enda mer å lese...!

Frøken Fryd sa...

Hehe, joda, her har jeg holdt på siden jeg lærte hva ordet "blogg" innebar. Vært litt dødt her det siste året, men jeg satser på å komme sterkere tilbake nå framover :-)