21. oktober 2005

Alt var mye bedre før!

I hvertfall i skole-Norge med tanke på oppførsel. I alle fall hvis de bortskjemte ungene i Internatet er et nogen lunde gjennomsnitt av elevene i den videregående skolen. For makan til sutrete, bortskjemte og bøllete frø skal du lete lenge etter! Ta til dømes denne vestkantgutten Villiam eller Vilhelm eller hva det nå er han heter. "Jeg kommer ikke til å gjøre som de sier, lissom" sa han første dagen. Nice attitude... Og han har oppført seg som et dass stort sett hele tiden, men når han blir tatt blir han sutrete og lei seg og henger med huet. Halloo?? Har du ikke hørt det gamle uttrykket "vil du være med på leken må du tåle steken"? Vær en mann, ta konsekvensen av dine handlinger!
Eller hva med disse jentene som bare synes det er sååååå fælt å være på Internatet, som mener at de bør få opprettholde 2005-standard når det gjelder mat, hygiene, sminke (??) og fritid... Hva trodde dere at dere meldte dere på? Leste dere ikke kontrakten nøye nok? Dere skal leve i 1955, på godt og vondt, de ukene dere er der! Dere skal ikke bare late som. Og blir det for tøft, så får dere gi dere da. Reis hjem til hamburgere og beautybag og boblebad og gud vet hva. Eller slutt å sutre!
And last, but not least: David. Ja, han er "livat". Ja, han er full av sprell. Og ja, han er sikkert en hyggelig fyr. Men hvor er selvinnsikten hans? Hvor er "sperrene"? Hvor er evnen til å faktisk oppføre seg? Hvis man ikke skjønner at det ikke er greit å tømme pulverapparatet i gangen bare for moro, og hvis man ikke klarer å la være å le når en blir snakket til etter gjentatte ganger med regelbrudd, så kommer man til å få et seriøst problem senere! "Jeg er stolt av meg selv, for jeg har ikke forandra personligheten min lissom. Og jeg har hatt det gøy, og det er det viktigste". Det var på en måte meningen at man skulle forandre personligheten litt, da. Det var liksom meningen å klare å tilpasse seg de normer og regler som var gjeldene i 1955. Dessuten er jeg ikke sikker på at jeg er enig i at det alltid er det å ha det gøy som er det viktigste...

Jeg håper nå at TvN kommer opp med et reality-konsept i forbindelse med førstegangstjenesten til disse ungdommene; jeg har så lyst til å se Vilhelm og David teste grenser i forsen... Det bare skriker "pushups til du blør!!" Da tror jeg ikke det hjelper at resten av røkla skal ha "terrordag", gitt...

Ingen kommentarer: