12. april 2005

Roteloft

Det er helt utrolig hvor mye unyttig jeg kan klare å lagre på loftet. På loftet hos mamma har jeg sikkert skolebøker fra 1. klasse på barneskolen. Nåja, hvorvidt det er jeg eller mamma som faktisk har tatt vare på dem kan jo diskuteres... På hybelen har jeg ikke loft, heldigvis. Eller, dvs jeg har jo det, men der bor SA og B med rottweileren Ina. Men intet loft å stue unna unyttige ting på, ei heller en kjellerbod å snakke om. Men jeg har mye unyttige ting likevel, da.

Men det er ikke bare på "ordentlige" loft jeg har mye unyttig. Det samme gjelder vel for det mentale loftet også... En ting er at jeg er en jævel på å lære meg navn, det kan i alle fall come in handy når jeg nå står på spranget inn i et yrkesaktivt liv som lærer. En annen ting er at jeg kan tekster som Fader Vår, Trosbekjennelsen, og et uvisst nummer salmer på rams, selv om jeg ikke er medlem av Statskirken og ei heller den ivrigste kirkegjengeren. Men hei, det er mye av det som, etter min mening, bør kategoriseres under ”allmennkunnskap” så lenge vi har statskirke og en kristen formålsparagraf i skolen. Og jeg skal innrømme at det kanskje ikke er så unyttig som det kan høres at jeg faktisk kan prosedyren rundt valg av ny pave (og at jeg faktisk kunne det før Hans Hellighet Pave Johannes Paul II døde), det er jo tross alt historie. Det samme gjelder for Maria Stuart, at jeg vet at de måtte bruke tre forsøk på å få kappet av henne hodet fordi bladet i giljotinen var litt sløvt, og at hun hele tiden ba mens de kappet. Og at hverdagen i pc’ens tidsalder har blitt litt enklere av at jeg har lært meg diverse hurtigtaster, også på Mac, er ikke til å stikke under en stol. Men at jeg fremdeles går rundt og husker telefonnummeret vi hadde i Bærum for 10-12 år siden og de tre (3!!) ulike telefonnumrene til skolen jeg jobbet på før jeg begynte i Sogndal eller at jeg kan postnummeret til Skarnes og Son, to plasser jeg er særdeles sjelden (les: close to never) i hodet, bursdagene til folk jeg ikke har sett siden forrige århundre osv, osv -det er virkelig helt utrolig unyttig! Og hva verre er; hvorfor kan jeg dét, men å lære meg forskjellen på post-alveolar stops og fricatives klarer jeg pokker ikke?! Eller hvorfor glemmer jeg alltid hvor jeg har lagt nøklene mine? Og kjennetegnene til gerund sitter liksom ikke stort mer enn tre timer av gangen… (nå hører jeg pappas stemme i bakhodet; ”mengetrening, Fryd, mengdetrening!” sier han…) Jeg har en mistanke om at det nå er fullt, at jeg må begynne å kaste ut ting derfra dersom jeg skal klare å lagre mer. På tide å rydde på loftet, kanskje?

Apropos rydde på loftet; jeg mistenker for første gang mamma for å faktisk gjøre alvor av planen om å flytte fra barndomshjemmet mitt. Det har hun snakket om i ti år eller noe, men C og jeg har vel aldri helt trodd på det –vi har fnist mye av det og jattet med. Men nå har hun (mamma, altså) faktisk begynt å rydde på loftet… typ kaste ting. Og de har flytta mye av tingene til nyleiligheten. Det er nesten så jeg tror på dem når de sier at de skal flytte dit… Det er egentlig litt skummelt. Ikke at jeg noen gang kommer til å flytte hjem igjen, men tanken på å ikke kunne bo der mer, er bittelitt vemodig... En æra er omme, liksom.

Jeg tror kanskje det kalles "å bli voksen"...

6 kommentarer:

Jon Høgberg Baraas sa...

Man ønsker aldri at foreldrene skal flytte. De skal liksom bli der de er, sånn at barndomshjemmet til enhver tid er tilgjengelig. Jeg ville dødd hvis jeg aldri fikk besøke barndomshjemmet mitt igjen. Tenk å kjøre forbi der og vite at man absolutt ikke får lov til å bevege seg på den eiendommen igjen. It would break my heart!

Anonym sa...

Det er noe i det der ja...da vi flyttet fra landet inn til byen var det virkelig en lykkens stund, men litt savnet man jo det store huset på landet. Så en gang forrige eller forrigeforrige sommer var jeg i nærheten og kjørte innom det...sånn bare for å hilse på...det var jo helt greit, men de hadde malt huset, dumme menneskene :(

Appropos teite ting å huske på...

Det sitter fortsatt mengder av "Babylon 5 samlekort" i hodet mitt...Ikke bare husker jeg om de er en event, contigency, character, fleet eller enhancment, men husker også at Delenn har 6 i Diplomati, mens Sinclair bare har 4, men at hvis man bruker Crysalis og Triluminary på Delenn så har ho jammen meg 8 gitt, men da kan ikke Human-Minbari tention rise above 4. Og siden man trenger 5 for å skape krig, med mindre man bruker agendaen "Finish the war" så har du da dårlig med muligheter for å få brukt din store Cray Counsil Fleet med en kolosal militærmakt på 13.

Sånt kan jeg på hundrevis av kort...det vil ikke ut...og jeg kan mer...på hvert kort er det også et sitat fra serien, og jadda...de sitter også..."The oldest of the ancient are The Shadows, we have no other name for them" - Delenn.

Blarf!

Agent Zero sa...

Jeg husker ingenting jeg. Knapt nok hva jeg gjorde i går. Bare spør Jon! Hvem sa hva til hvem? Hvilket år skjedde det eller det? Don't ask me, i really don't know. Det kan jo være en nyttig ting å ta med seg når man skal ut i arbeidslivet som lærerspire..

Når har jeg bursdag da, Hege? (ikke sjekk profilen min)

Frøken Fryd sa...

Hehe, OleM :-) Spør du om det fordi jeg skrev feil på den første attesten din? Jeg holder en knapp på 12. september... Riktig?

Jon Høgberg Baraas sa...

12. september er rett. Sånt er nemlig hodet mitt fullt av.
Erlend: Jeg samlet på basketkort i min tid, og ting derfra sitter virkelig. Jeg husker hva de forskjellige var verdt og greier! Hvilke som var mest sjeldne også. Ganske teit info idag, liksom.
Jeg har også et gedigent register over skuespillere. Men vet jeg hva jeg spiste til middag igår? Nei. Jo, forresten! det var boller med geitost.

Agent Zero sa...

Er det ikke ganske kjett med boller med geitost til middag? Til lunch, derimot... mmmmmmm :p