1. september 2005

Easy life...

Tv3 har begynt å sende Beverly Hills 90210 igjen, og det går sånn at jeg stort sett alltid får spist middag over det. Det er skikkelig trip down memory lane for min del, husker at jeg fulgte med på det da jeg gikk på ungdomsskolen -det var ukas højdare. Brenda og Kelly var så kuuuule, og Brandon og Dylan var sååååå kjekke, og jeg drømte at jeg var dem. Når jeg ser det igjen nå, blir jeg nesten litt flau... For snakk om lettvindte løsninger på problemene. Ta for eksempel dagens episode: Brenda arrangerer pysjamasfest for jentegjengen, og Kelly tar med ei barndomsvenninne som går et par trinn over resten på skolen. Amanda (denne eldre venninnen) vil mye heller på fest med noen collegegutter, og er følgelig gretten og sur hele kvelden. Når de andre jentene hiver i seg mat for å "pig out", ser hun bare hånlig på dem og kommer med stygge kommentarer. Og sånn fortsetter det; Amanda legger definitivt et bånd på stemningen og hun misliker å være der, men likevel drar hun ikke (forstå det den som kan?!). Men hun har et forslag til en lek som kan live opp festen; "Skjeletter i skapet". Jada, en sitter i midten av sirkelen og de andre kan stille spørsmål -og man må selvsagt svare sant. Onde, onde Amanda stiller selvfølgelig ekle spørsmål, som de andre blir lei seg for og føler seg tvunget til å svare ærlig på (hvorfor det??), og får venninnene til å begynne å krangle. Og herfra og ut slår det meg at livet nok er litt mer lettvindt på tv. For idet jentene skal til å gå, ber Brenda bare om unnskyldning -og så er alle venner (gruppeklem og tårer...blablabla). Amanda blir selvsagt supersur, og stormer på dør med noen kommentarer om hvor barnslige de andre er, og de igjen er bare glad for at hun går. Men så -bambambam- finner Donna ut at veska til Amanda ligger igjen i stua, og skal kaste den ut av vinduet. Og når hun løfter den opp detter alt innholdet ut; blant annet en hel haug med slankepiller. Som Kelly selvsagt vet at kan forårsake humørsvingninger, noe som de raskt skjønner at kan forklare Amandas oppførsel denne kvelden. Og når Amanda så kommer inn igjen for å hente veska, blir rasende fordi de har sett i innholdet, eksploderer når de forteller henne at det er skummelt å ikke spise, kun leve på piller. Men så skjønner hun hva de mener, og kaster seg begjærlig over sjokoladekjeksen. Og blir over natten på pysjamasfest.

Disse episodene burde vært pensum i psykologistudiet; få jenter ut av spiseforstyrrelser (og andre problemer, de har jo nytt tema hver gang) på mindre enn 7 minutter...

Ingen kommentarer: